Gaya Mengajar Interaksional Yesus Sebagai Pola Dalam Menyampaikan Firman Tuhan Di Sekolah Minggu

Lidya Octavia Samosir, Pestaria Happy Kristiana

Abstract


This research is aimed at providing exposure to educators, in this case Sunday school teachers, about Jesus' interactional teaching style. It is hoped that by understanding Jesus' interactional teaching style, Sunday school teachers can be more effective in conveying the truth of God's Word. This research is important, considering that the aim of conveying God's Word is life change. However, this goal has not been achieved optimally. This is because individual educators do not understand teaching styles that can make the learning process in Sunday school more interesting and effective. To find this teaching style, researchers used qualitative research methods with literature studies and expositions from the Gospels about Jesus' teaching style. There are 5 principles of Jesus' interactional teaching style, namely: Dialogue, two-way delivery, situational problems, dominant role of students and teachers as facilitators.


Full Text:

PDF

References


Adila, Afifa Ulinnuha. “Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqh Kelas Xi Di Man Kota Blitar” (2018).

Ali, H Muhammad. Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Pt Sinar Baru Algensindo, 2000.

Darmadi, Hamid. “Pengembangan Model Dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa.” Yogyakarta: Deepublish (2017).

Henry, Matthew. Matthew Henry’s Commentary On The Whole Bible. Vol. 5. Hendrickson Publishers Peabody^ Ema Ma, 1991.

Ibrahim, R. “Dan Nana, Syaodih S. 2003.” Perencanaan Pengajaran (N.D.).

Inah, Ety Nur. “Peran Komunikasi Dalam Interaksi Guru Dan Siswa.” Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan 8, No. 2 (2015): 150–167.

Irawan, Oskar Gandra. “Pengaruh Iklim Belajar Yang Kondusif Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Ips Terpadu Di Smp.” Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa 3, No. 6 (2014).

Kardo, Rici, And Yuzarion Yuzarion. “Sikap Guru Terhadap Peserta Didik Dalam Belajar.” Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan 2, No. 2 (2017): 189–195.

Kbbi, Kbbi. “Kamus Besar Bahasa Indonesia (Kbbi).” Kementerian Pendidikan Dan Budaya (2016).

Komariah, Aan. “Metodologi Penelitian Kualitatif” (2019).

Majid, Abdul. “Strategi Pembelajaran.” Bandung: Pt Remaja Rosdakarya, 2013.

Maryanti, Silya. “Hubungan Antara Keterampilan Komunikasi Dengan Aktivitas Belajar Siswa.” Konselor 1, No. 2 (2012).

Meilya, Ika Rizqi. “Fakhruddin Dan Rasdi Ekosiswoyo. 2014. Pengelolaan Pembelajaran Dialogis Paulo Freire Pada Program Paket B Di Sekolah Alternatif Qaryah Thayyibah Desa Kalibening Salatiga Jawa Tengah.” Journal Of Non Formal Education And Community Empowerment 2, No. 1 (N.D.): 7–16.

Sagala, Syaiful. “Konsep Dan Makna Pembelajaran: Untuk Membantu Memecahkan Problematika Belajar Dan Mengajar” (2017).

Sanjaya, Wina. “Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan” (2011).

Saputri, Rahmawati Eka. “Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Hasil Belajar Siswa.” Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia 3, No. 4 (2018): 93–102.

Silalahi, Ulber. “Metode Penelitian Sosial.” Unpar Press, 2006.

Soekanto, Soerjono. Sosiologi Keluarga Tentang Ikhwal Keluarga, Remaja, Dan Anak. Rineka Cipta, 1990.

Sunarko, Andreas Sese. “Implikasi Keteladanan Yesus Sebagai Pengajar Bagi Pendidikan Kristen Yang Efektif Di Masa Kini.” Regula Fidei: Jurnal Pendidikan Agama Kristen 5, No. 2 (2020): 118–131.

Tiara, Monica, And Nevi Yarni. “Pendidikan Karakter Berwawasan Sosiokultural Di Sma Kota Padang.” Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (Jrpp) 2, No. 2 (2019): 297–302.

Usman, Moh Uzer. “Menjadi Guru Profesional” (2002).

Yamin, Martinis. “Maisah (2009) Manajemen Pembelajaran Kelas.” Jakarta: Gaung Persada, N.D.




DOI: https://doi.org/10.62042/jtp.v5i2.77

DOI (PDF): https://doi.org/10.62042/jtp.v5i2.77.g81

Refbacks

  • There are currently no refbacks.